آشنایی با دستگاه همودیالیز

تجهیزات پزشکی و درمانی سینا طب

آشنایی با دستگاه همودیالیز

۲ بازديد

 دستگاه همودیالیز
دستگاه همودیالیز چیست؟

دستگاه همودیالیز یکی از دستگاه های پزشکی است که برای کمک به کارکرد کلیه های بیمارانی که به علت بیماری هایی مانند نارسایی کلیه نیاز به تصفیه خون دارند، استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از غشایی که برای تصفیه خون استفاده می شود، خون بیمار را تصفیه کرده و به بیمار بر می گرداند.

همودیالیز برای پالایش خون، حذف سموم و زائدات از خون و تعدیل سطح آب، الکترولیت ها و هورمون های بیمار استفاده می شود. این دستگاه برای بیمارانی که به نوعی نارسایی کلیه دارند و نمی توانند خود بطور طبیعی سموم را از خون خود حذف کنند، بسیار مفید است.

آیا دستگاه همودیالیز فرآیند تصفیه خون را انجام می دهد؟

بله، دستگاه همودیالیز فرآیند تصفیه خون را انجام می دهد. در این دستگاه، خون بیمار از طریق یک لوله به دستگاه همودیالیز منتقل می شود و سپس از طریق یک غشای نیمه نفوذ پذیر که در داخل دستگاه وجود دارد، خون بیمار تصفیه می شود. در این فرآیند، خون بیمار از سموم و زائدات خود تصفیه می شود و سپس به بیمار برگردانده می شود. این فرآیند بعنوان یک روش جایگزین کارکرد کلیه ها برای بیمارانی که به علت بیماری هایی مانند نارسایی کلیه نیاز به تصفیه خون دارند، استفاده می شود.

تصفیه خون چگونه نارسایی کلیه را درمان می کند؟

تصفیه خون یکی از روش های درمانی برای بیمارانی است که به علت نارسایی کلیه نیاز به تصفیه خون دارند. در نارسایی کلیه، کلیه ها نمی توانند بطور کامل سموم و مواد زائد را از خون حذف کنند و این مواد در بدن بیمار تجمع می یابند که می تواند بطور جدی بر سلامت بیمار تأثیر بگذارد.

در روش تصفیه خون، خون بیمار از طریق دستگاه همودیالیز یا دیالیز صفراوی تصفیه می شود و سموم، نمک ها و مواد زائد از خون حذف می شوند. این روش بعنوان یک روش جایگزین برای کارکرد کلیه ها برای بیمارانی است که به علت بیماری هایی مانند نارسایی کلیه نیاز به تصفیه خون دارند.

بعنوان یک روش درمانی، تصفیه خون می تواند به کاهش علائم نارسایی کلیه مانند خستگی، تنگی نفس، تورم و افزایش فشار خون کمک کند. همچنین، این روش می تواند به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کند و بعنوان یک روش پیشگیری کننده در برابر عوارض جانبی نارسایی کلیه مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی و مشکلات تنفسی عمل کند.

دستگاه تصفیه خون در بدن چیست؟

دستگاه تصفیه خون در بدن، کلیه ها هستند که وظیفه تصفیه خون از مواد زائد، سموم و املاح اضافی را دارند. کلیه ها بصورت زوجی در ناحیه پایینی شکم و در داخل صفحه شکمی قرار دارند. هر کلیه شامل میلیون ها واحد تشکیل دهنده یعنی نفرون است که هر یک دارای یک کپسول خونی کوچک به نام کپسول گلومرولی (به فرانسوی: glomérule) می باشد. برای تصفیه خون، خون وارد کپسول گلومرولی می شود و از طریق غشای نیمه تراوا این کپسول، مواد زائد، سموم و املاح اضافی از خون حذف می شوند و بصورت ادرار از بدن خارج می شوند.

همانطور که می دانید، برای بیمارانی که به دلیل بیماری کلیوی نمی توانند بصورت طبیعی خودشان سموم خود را از بدن خارج کنند، دستگاه همودیالیز می تواند بعنوان جایگزینی برای کارکرد کلیه ها استفاده شود. این دستگاه با استفاده از یک فیلتر خاص به نام فیلتر دیالیز، خون بیمار را از مواد زائد، سموم و املاح اضافی پاکسازی می کند. در این دستگاه، خون بیمار از یک سری لوله هایی به دستگاه منتقل شده و از طریق فیلتر دیالیز، مواد زائد و سموم از خون حذف می شوند و سپس خون پاک شده به بیمار باز می گردد.

در کل، هدف اصلی دستگاه تصفیه خون در بدن یا دستگاه همودیالیز، پاکسازی خون از مواد زائد، سموم و املاح اضافی است.

مزایا و عوارض همودیالیز چیست؟

همودیالیز یک روش درمانی است که برای پاکسازی خون از بیمارانی استفاده می شود که بیماری کلیوی دارند و کلیه آنها عملکرد نامناسبی دارند. در این روش، خون بیمار از طریق یک غشاء نیمه تراوا به دستگاهی متصل می شود که مواد زائد، اضافی و سموم را از خون بیمار حذف می کند و سپس خون پاک شده به بیمار باز می گردد.

بطور کلی، همودیالیز برای بیمارانی که به دلیل بیماری کلیوی نمی توانند بصورت طبیعی سموم خود را از بدن خارج کنند، بسیار مفید است. مزایای اصلی همودیالیز عبارتند از:

- بهبود علائم بیماری کلیوی مانند خستگی، افسردگی و تنگی نفس

- کاهش خطر ایجاد عوارض جانبی خطرناک مانند افزایش فشار خون، بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض جانبی

- بهبود کیفیت زندگی بیماران با کمک به کنترل علائم بیماری کلیوی و کاهش نیاز به مراقبت های پرهزینه

با این حال، همودیالیز همچنین ممکن است عوارضی داشته باشد، از جمله:

- خشکی و خارش پوست

- افزایش خطر عفونت

- افزایش خطر عوارض قلبی و عروقی

- خستگی و ضعف عضلانی

به همین دلیل، پیش از شروع همودیالیز، باید با پزشک خود در مورد مزایا و عوارض آن صحبت کنید و از راهنمایی و مشاوره آنها استفاده کنید.
 دستگاه همودیالیز

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد